ZMK, Zeister Mannenkoor, Torenlaan 38, 3701 VK, Zeist, info@zeistermannenkoor.nl, TorenlaanTheater Theater http://www.torenlaantheater.nl, Dana van Nimwegen, http://www.danavannimwegen.nl, Danielle Kok http://www.daniellekok.nl

Dirigent - Gerard Legeland

Gerard Legeland (2020) Gerard Legeland is werkzaam als klassiek geschoold zanger, zangpedagoog, dirigent, korencoach en operadeskundige. Hij is vaste dirigent van twee Utrechtse koren: Furore en Octo+, en vanaf februari 2024 van het Zeister Mannenkoor. Tevens is hij gastdirigent bij projekten en vervanger voor collega-dirigenten. Als coach is hij verbonden aan het Nederlands Koorfestival. Als inkomend bestuurslid maakt hij deel uit van het bestuur van de Nederlandse Vereniging van Zangpedagogen, de NVZ.

Koorworkshops
Regelmatig geeft hij workshops aan koren in het land op het gebied van stemvorming, presentatie en interpretatie. Binnen zijn aanpak is er veel aandacht voor de ontwikkeling van de zangstem, maar tevens staan expressie en zangplezier voorop.

Zangles
In zijn studio in Beusichem geeft hij privé-zanglessen.

WeekendZingZang
Door het jaar heen organiseert hij in Beusichem weekendcursussen: Gevorderde amateur zangers worden gecoached in de afwerking en interpretatie van solo-stukken en duetten, begeleid door een professioneel pianist. De resultaten zijn aan het eind van het weekend te horen in een concertje in Beusichem.

KerstZingZang
Sinds 12 jaar is hij dirigent en organisator van een groot meezing-evenement in Utrecht; 140 koorzangers uit het hele land zingen meerstemmige Carols en internationale kerstliederen.

ZomerZingZang
Zomers organiseert hij met de pianiste Caecilia Boschman twee zangweken in de Ardèche, Zuid Frankrijk.Tijdens de eerste week staat koorzang centraal, maar worden de zangers ook gecoached op duetten en kleine bezettingen. In de tweede week ligt het accent op solistisch zingen en wordt een groot werk uitgevoerd. De afsluitende concerten in Frankrijk vinden aldaar binnen een concertserie plaats, de reprise van de concerten zijn in de herfst in Nederland.

Opera
In 25 theaters verzorgt hij inleidingen voorafgaand aan operavoorstellingen. Meestal in opdracht van het theater, maar ook voor gezelschappen als Opera Zuid, de Reisopera, Orkest van de 18e eeuw en diverse impressariaten. Daarnaast verzorgt hij avondvullende cursussen over opera, onder andere in de Doelen, Rotterdam.

Pocket Opera
Hij is artistiek en zakelijk leider van Pocket Opera, dat sinds 2009 operavoorstellingen maakt voor de kleine zaal. Daarin is hij ook te horen als bas samen met Esther Putter, sopraan, bariton Mitchell Sandler en pianist Caecilia Boschman.

Huidige coaching
Op zanggebied wordt hij gecoached door Jan Polak, als dirigent door Jos Vermunt. Regelmatig volgt hij aanvullende cursussen op zijn vakgebieden.

Zeister Mannenkoor
Vanaf februari 2024 is Gerard de vaste dirigent van het Zeister Mannenkoor.

Meer informatie vindt u op Gerards eigen website: www.zingzang.nl
E-mail: dirigent@zeistermannenkoor.nl